Friends (2012)

Ladysmith Black Mambazoo

Razor & Tie

24.04.2012 | Spolupráce Ladysmith Black Mambazo s hitmakery nejrůznějších žánrů rozesetá na všech možných albech a kompilacích se tak k fanouškům sboru poprvé dostává pěkně pohromadě.

Ze zamýšlené trilogie Songs from our Lives s níž se jihoafrický mužský sbor  – především kvůli mládeži – pokouší vracet znovu do oběhu zulskou tradiční hudbu, vyšlo vloni jako první album Songs from a Zulu Farm (následovat mají písně z townshipu a kostelů). Za sbírku lidových popěvků, rozpustilých dětských říkadel a písní vztahujích se k životě na farmě získali Ladysmith Black Mambazo dokonce nominaci na Grammy, ale prodejně s ní žádnou velkou komerční parádu nenadělali: skladby Kousající kuře, Naříkající osel, Vzdalující se obláček nebo Chvalte krávy a býky i přes humorný podtext zaujaly především u nich doma než ve světě.

Snad proto sbor vzápětí etnomuzikologické snažení „odlehčil“ dvojalbem Ladysmith Black Mambazoo & Friends.

Padesátka existence sboru na krku, no nepochlubte se, že jste si za tu dobu zazpívali s Dolly Parton (reggae verze Knockin’ on Heaven’s Door), Taj Mahalem (Mbude), Emmylou Harris (Amazing Grace), Phobe Snow ( People Get Ready), Natalií Merchant (Rain Rain Beautiful Rain ), Joshem Grobanem a Vusi Mahlaselou (Weping) Louem Rawlsem (Chain Gang) nebo spřátelenými anglickými, americkými a waleskými sbory. A samozřejmě, s Paulem Simonem. Ten na albu Graceland v roce 1987 světu jihoafrický mužský sbor vedený pastorem Josephem Shabalalou nasevíroval světu. Dvojalbum připomíná fenomenální Graceland dvěma skladbami: Homeless a Diamonds On The Soles Of Her Shoes.  V původní verzi s Paulem Simonem a napodruhé se Sarah McLachlan, Melissou Etheridge a Joe McBridem.

Razor & Tie