Electric Carnivals

Galactic

Anti

16.03.2012 | Hudebních kompilací z Mardi Gras vyšlo určitě na stovky, s kapelou Galactic ale získáváme hodnověrný náslech toho, co se na jednom z největších světových karnevalů hraje právě dnes. Doposlechnete energií nadupané album a nejste daleko od toho koupit si letenku do New Orleans.

Mardi Gras neboli Tučné úterý, od vzniku města v 17. století začíná na Tři krále a končí Popeleční středou. Podobně jako naše masopusty. Po tři týdny se v ulicích přístavního města koná na sedmdesát karnevalových průvodů a miliony turistů na předem vystátých místech sledují nekonečné řady alegorických vozů zasypáváni barevnými korálky nebo kokosy. Každý z průvodů organizují vážené karnevalové spolky pod trojbarevnou vlajkou: zlatá znamená sílu, zelená víru a fialová právo. Popsat hudbu těchto novodobých bachanálií je takřka nadlidský úkol, šestičlenná neworleánská funky kapela Galactic se o to ale pokusila. S vědomím že to nebude žádná sranda, si k tomu přizvala řadu místních muzikantů a samozřejmě nezapomněla na hymnu Mardi Gras: Carnival Time složil a před dvaačtyřiceti lety nazpíval černý zpěvák Al Johnson a drajv by jak dobře slyšíme mohl rozdávat i teď.

Pětičlenná kapela špičkových muzikantů prošla od roku 1994 pozvolným vývojem. K funky postupně na vynikajících albech přibrala elektroniku, rock, hip hop, soul a blues. Zahrála si společně s B.B.Kingem i Jeffem Beckem a už tři roky s Galactic pravidelně zpívá Corey Glover z Living Colour a rapují místní hvězdy. Ve skladbě Move East černošští Mystikal a Mannie Fresh. Na toho prvního si dokonce kapela počkala, až ho propustí z vězení.

A protože stát Lousiana proslavily vedle jazzu také styly zydeco a cajun mezi hosty se na albu objevila skupina Mamou Playboys, samplující do skladby  Voyage Ton Flags nasamplovaným akordeon už nežijícího krále zydeco Cliftona Cheniera.

Mardi Gras se skupině Galactic stalo inspirací, ale nezapomínejme na to, že i na její vystoupení v průběhu karnevalu stojí lidé fronty třeba celou noc. „Na pochodovou dechovku Reniassance High School ale nemáme, to jsou karnevaloví zabijáci,“ uvádí skromně basista Robert Mercurio.

Karneval je přehlídkou nejrůznějších kultur a podle zákona má být umožněna presentace úplně každému bez rozdílu vyznání, národnosti a barvy kůže. To je další ze symbolů této světoznámé přehlídky. V New Orleans sice převažuje černošské obyvatelstvo, ale významnou roli v karnevalových průvodech mají také bubenické a dechové kapely indiánských kmenů. Juan Pardo je velkým šéfem Golden Camanche a i ze skladby Ha Di Ka je patrné, že s rachotem si dobře rozumějí, stejně tak se skupinou Galactic.

Anti