Kocijani (2008)

Mojmir Novakovic & Kries

Kopito Records

07.09.2011 | Písně lidu chorvatského z kraje od Dubrovníku a Zadaru mocných rytmů, vypůjčené utajeným evropským géniem Mojmirem Novakovicem bez úmyslu ohlížet se proti proudu času.

Sugestivní melodie z kolektivní paměti vyklenuté do nevysvětlitelné směsice svobody, hrdosti a přirozeného děsu evokují zápas o přežití pohanské spjatosti s přírodou ve věku úzkosti z rozmachujícího se křesťanství. Postvláčilovská generace filmařů má také potřebu točit nestřemhlavé básně, často však hovoří rockovým jazykem, hledajíc přitom svého Zdeňka Lišku. Chorvatský režisér Branko Ivanda ho při filmování příběhu z 18. století  Konjanik našel v Novakovicovi. Album Ivo I Mara pak bývalému členovi kapely Legen získalo pověst folkrockového skladatele oddaného lidové tradici.“Její podstatou je lyrika opírající se o symbolismus a jednoduchost, poskytující příležitost k vnitřní upřímností,“ myslí si Novakovic stavějící na dramatické rockové struktuře s kvílejícími houslemi lirejika, mečivých dudách a psychedelické elektrické kytaře, do nichž Krešimir Oreški vráží rány balkánských a afrických bubnů. Oproti předešlé nahrávce Novakovic rozšířil kapelu o dalšího hráče na bicí, baskytaristu a flétnistu, kdy všichni zároveň s charismaticky šamanským Novakovičovým hlasem splývají v mohutný, mrazivě jednolitý sbor, který – aby té velkoleposti nebylo málo – na příkaz producenta, houslisty a kytaristy Martina Swana podpoří mužské kvarteto Klapa. Swan, skotský vizionář spojení elektroniky s lidovým dědictvím v předůležité skupině Mouth Music, se toulá také po světě: album Sigil natočené se senegalským písničkářem Nuru Kanem ho přivedlo až k marockým Gnawům a počtu ocenění. S Novakovicem si padli do oka na festivale v Anglii.

„Zpíval bych, ale nejsem si jistý. Pomůžeš mi příteli?“ i tak lze vnímat text pronikavé skladby Čuj Marice, možné předzvěsti budoucí neúhybně spontánní spolupráce ústící v zemité uchopení chorvatských vesnických balad a svatebních písní. Vytěsňující pochyby nad neustálou možností dotknout se dávného duchovního obsahu žití. Vzniklo vzrušující  album. Případ k obejmutí.

Kopito Records