Hiphopkhasene (2006)
Solomon & Socalled
Piranha
07.09.2011 | Každá evropská židovská rodina považuje za povinnost vystrojit svým potomkům svatbu, na kterou se nezapomíná: khasene. Zůstává otázkou, jestli by potenciální svatebčané v tomto případě nezarostli do země. Ani ne tak z prohýbajících se jídelních stolů a bujarého veselí, jako spíš z drzosti s jakou do khasene s hip hopem pronikl kanadský DJ Socalled. Svolení však k tomu dostal od houslistky Sophie Solomon. Nad takovým počínám pak bezprostředně křičí i název její domovské skupiny Oi-Va-Voi – Ó, můj Bože!
Jednoznačně extravagantní dílo, které ne všichni rabíni docení. I k nim se však muselo donést, že se jedná o zcela první nahrávku, v níž byl radikálním způsobem smíchán klezmer s hip hopem. Ještě jinak: jedná se o klezmer s tanečními hip hopovými beaty, nikoliv o hip hop s návdavkem nasamplovaného klezmeru. Tolik rozumu kanadský dýdžej stačil pobrat, vždyť jeho EP The Socalled Seder dostalo od odborníků jednoznačnou nálepku – trumf současné židovské hudby – a tudíž ví, kam až zajít.
Na Hiphopkhasene se Solomon vytvořili koláž z jidiš, hebrejštiny, angličtiny, židovského divadla, svatebního veselí, řinkotu skla, nejrůznějších bicích mašinek a scratchingu. Donese se k vám regulérní techno klezmer s nasamplovanými a hostujícími hlasy kantorů i akustická šramlovitá kapela s hadovitým klarinetem na všem se podílejícího Davida Krakauera. Nepřeslechnutelný praskot dodává albu patinu předválečné staroby a podtrhuje humor a nadsázku, s nimiž khasene pojali. Tam se k nim připojili staří přátelé: houslista a zpěvák Michael Alpert, pianista Josh Dolgin, trumpetista Frank London a nakonec i člen DuOud programátor Jean-Pierre Smadj. Manželé pak od něho dostali v každé domácnosti upotřebitelný svatební dar: dva závěrečné remixy, v nichž si zařádil nejen s knoflíky ale i s arabskou loutnou oud.
Jiří Moravčík