Songs from a Zulu Farm (2011)
Ladysmith Black Mambazo
Proper
30.04.2011 | Jihoafrický mužský sbor, globálně proslavený účastí na přelomovém albu Graceland Paula Simona získal třikrát Grammy, koncertoval před anglicku královnou, uváděl zpěvem do presidentského úřadu Nelsona Mandelu, nahrával s Taj Mahalem, Emmylou Harris i Michaelem Jacksonem, ale nakonec vloni skončil na vesnické farmě, kde to všechno „kdáká a krákoře“.
Tam, kde kdysi vznikl název sboru: Ladysmith je nedaleké město, black se vztahuje k silným býkům a mambazo znamená v jazyce Zulu sekeru.
Album je prvním ze zamýšlené trilogie Songs from our Lives: následovat mají písně z townshipu a kostelů.
Ladysmith Black Mambazo existují přes padesát let, zakladateli, aranžérovi, skladateli a vedoucímu zpěvákovi Josephu Shabalala bude letos v srpnu sedmdesát, sil na cestování mu prý ubývá, přesto zbytku devítičlenného sboru, v němž zpívají také jeho čtyři synové a bratranci nakazuje: “Zkuste mě jednou nechat doma. Vrátíte se a já budu mrtvý.“
Šestnáct v zulštině zpívaných skladeb patrně zklame posluchače navyklé na kdysi líbivější, „prozápadnější“ melodie; přístup, který Jihoafričanům často vytýkali. Harmonicky náročný, gospelem nasycený a originálně vedený vokální styl iscathamiya ( v zulštině a cappella) sice na kvalitě neztratil, nicméně zvolený repertoár ale přece jenom představuje tvrdší oříšek než v minulosti. Shabalala totiž posbíral v okolí Ladysmith lidové popěvky, rozpustilé dětské hříčky a písně vztahující se k životě na farmě, jaké si zapamatoval z ranného mládí. A protože většina je o přírodě a zvířatech, sbor tentokrát vedle zpěvu humorným způsobem napodobuje kvokání kuřat, hýkání oslů a syčení hadů; do skladeb střídmě nasamploval také zvuky bouře, holčičí smích nebo rachotící trakař.
Kdo nezná jazyk alespoň pak orientačně tuší o čem by mohly jednat, i když tutéž funkci zastávají anglické překlady názvů: Kousající kuře, Naříkající osel, Vzdalující se obláček, Chvalte krávy a býky apod.
Fanoušci Ladysmith Black Mambazo kouzelnou patinu a návrat k ryzímu afričanství určitě přivítají, ti příležitostní pravděpodobně zůstanou v rozpacích a není jisté, jestli ocení i Shabalalův vstřícný krok: zulskou verzi tradiční anglické dětské písničky Old McDonald. Určitě znáte: „Starý McDonald měl farmu. Ijá ija hou. A na té farmě měl několik krav. Bú a bů a bů.“ Na album Songs For Boys & Girls ji zařadil také Miro Žbirka.
Natočením sice roztomilého, přesto jasně nekomerčního, mimo jejich domovinu málo rezonujícího alba sledovali Ladysmith Black Mambazo prý jediný cíl: přitáhnout americkým hip hopem a západní popmusic zaujatou jihoafrickou mládež zpět k vlastní tradici.
To je přece ušlechtilá myšlenka, nemyslíte? I když upřímně řečeno, za všechny prachy.
Po šedesáti předešlých deskách s desetimilionovými prodeji, ale proč by ne.
Jiří Moravčík