Making The Light (2010)

Kate Rusby

Pure Records

15.02.2011 | Kate Rusby patří ke kráskám, které renesanci anglického folku nastartovaly. Dodaly mu mladický půvab, zbavily starobylosti a narušily tak jeho dosavadní přežívání.

Kate se potom stala populárním symbolem jeho akusticky křehké podoby. Založila si vlastní label Pure a hvězdnou kariéru ji pomáhal kočírovat „nejlepší chlap jejího života“ , multiinstrumentalista John McCusker: persona ostrovního folku žádaná také Radiohead, Patti Smithe nebo Markem Knoflerem. Před třemi lety ale došlo k rošádě: Rusby se s McCuskerem rozešla, on se oženil s její irskou konkurentkou Heidi Talbot a ona si vzala severoirského kytaristua banjistu Damiena O´Kaneho, člena oceňované skupiny Flook a v létě 2010 se jim narodila dcera Daisy. Vůbec nic by nám po tom nemuselo být kdyby se to neočekávaně nedotklo hudby: dosud na tradiční a cizí materiál spoléhající zpěvačka si čerstvé album Making The Light poprvé v životě napsala celé sama.

Předpoklady se ale vyplnily: tak jako na všech osmi předcházejících od ní nikdo nečekal radikální experimentování a k ní nepříslušnou nutnost nechat se strhnout k vyzývavým gestům, ani v nové roli autorky hudby a textů nevystoupila ze zvolna plující folkové loďky. Všechny skladby mají lidový charakter a i přes zpěvaččiných sedmatřicet let znovu přinášejí důvěrně známou holčičí „konejšivě klidnou sílu“.

Nic na tom nezměnila hudební spolupráce s tvůrci anglického televizního komediálního sitcomu Jam & Jerusalem. Herečka Jennifer Saunders ji sice přemluvila ke skládání a od příběhů o nešťastných námořnících nebo zhrzených láskách posunula k dnešku, štiplavá ironie a robustní humor ale ke Kate nikdy nepatřily. Nejblíž měly vždycky k lyrickým dvojsmyslům a cudným náznakům, takže možná její první „protestní song“ Let Them Fly adresovaný Bushovi s Balirem ani jednoho z nich nemůže vyvést z rovnováhy. Vtipněji se vyrovnává s McCuskerem: v nejskočnější skladbě The Wishing Wife se mizerný manžel za trest promění v psa.

Doprovodnou kapelu Kate postavil nový partner, i ten se však drží plánu svého předchůdce: skladbu od skladby její sestavu měnit s ohledem na obsah a zvát do ní skutečně vyjímečné anglické, skotské a irské muzikanty. Tam kde je potřeba náladu načeřit a zhutnit, nastupují smyčce a dechový orchestr Grimethorpe Colliery Band.

U Kate se jedná o mírnou proměnu s dobrým a jako obvykle příjemným výsledkem.

Pure Records