World Music - Malý průvodce světem world music

N´Kolo (2010)

Lokua Kanza

World Village

03.11.2010 | Z Konga přicházejí hlavně hrozné zprávy. Ohledně zvěrstev točících se kolem diamantů rozhodně. Krásná, majestátní, ale nesmírně týraná země navzdory tomu zůstává země zdrojem báječné hudby.


Poslední objevy, nicméně s pradávnou minulostí a nezáviděníhodným osudem válečných uprchlíků a bezdomovců – tanečně rozvíření Konono No.1, Kasai All Stars a Staff Benda Bilili – představují ale protipol salonního trubadúra Lokua Kanzy, žijícího od šestadvaceti let v Paříži, kde na rozdíl od zmíněných samouků prošel prestižní konzervatoří a školou nenahraditelných zkušeností po boku hvězdných krajanů Papa Wemby, Ray Lemy nebo kamerunského saxofonisty Manu Dibango. Základem Kanzovy hudby tedy nejsou vesnické transovní rituály, ale konžská rumba, jazz a encyklopedické znalosti z klasiky a anglo-americké popmusic.  A pokud k tomu přidáme skladání a produkci pro pro Miriam Makeba, Sáru Tavares, Geoffrey Oryemu, spolupráci s Al Jarreauem,  Youssou N´Dourem a Peterem Gabrielem vychází nám z toho typický představitel chytrého afropopu, hudby, k níž se spíš přikloní Evropan než Afričan.

První signální dokáže Kanza vybalancovat osobitou „nedivoškou“ noblesou a vnitřním napětím písní vzdorujících skrze výrazný panafrikanismus kategorizaci, vždyť na tomto albu Kanza zpívá v rodném jazyce lingala, svahilsky, francouzsky a portugalsky; není také od věci vědět, že dnes bydlí v Brazílii.

Má medově sladký hlas, který si snadno zapamatujete, potvrzuje statut vyjímečného kytarového hráče a nevšedně melodické, skladby mají intimní, rytmicky decentní charakter; nenabíjejí politickým adrenalinem, nevztekají se nad zubožeností Afriky, lyrickým duchovnem míří spíš k obecným úvahám: „I když z jakéhokoliv důvodu odmítáme věřit v Boha, hluboko uvnitř nás je ukrytá důležitá potřeba milovat a být milován. Láska, to je to, co dnes svět potřebuje a Afrika ze všeho nejvíc.“

Ano, jedním z téma alba v lingala nazvaném Bůh je evangelicky pojatá víra v člověka: ve skladbě Oh Yahwe se k němu vypjatým hlasem dokonce přidává kazatel Kool Matope.

Jinak ale  N´Kolo vychází z Kanzovy nevšední hudební estetiky: fantasticky vygradovaná píseň Loyenge připomíná tíživý spirituál a Famille, duet s konžskou vycházející hvězdou Fally Ipupapem, podvečerní rozhovor pod baobabem, „pod který si sednete, když se budete chtít dotknout svých kořenů“. A hymničnost Mapendo potvrzuje, proč se zároveň stalo ústředním motivem dokumentárního filmu Congo River, natočeným francouzským režisérem Thierry Michelem.

Mistrovské aranže vokálů ( použil také početný dětský chrámový sbor) na pomezí zkušeností z africké tradice ( slyšitelně pygmejské) a klasiky potom souzní s vkladem naprosto neočekávaných hostů: vynikající americký jazzový harmonikář William Galison, francouzský kytarista Sylvian Luc a především Thomas Bloch, virutoz na elektronické nástroje ordes martenot (něco jako theremin) a cristal baschet (skleněné varhany).

Konkrétně Bloch pomáhá Kanzovi střídajícímu s kytarou drnkací mbiru vytvářet značně magickou atmosféru alba se kterým Lokue Kanza snad už víc nemohl zpochybnit dvousečnost svého řazení do „zábavně tanečního“ afropopu.

World Village

Jiří Moravčík

Odkaz na Myspace.comWWW odkaz

Zpět