Hearts & Minds (2010)

Seth Lakeman

Virgins

06.10.2010 | Přirovnání jsou tu od toho, aby se používala, takže pokud sebedestruktivními koncerty Seth Lakeman s energickým houslením a vypjatým, expresivním vokálem někoho podvědomě připomínal, byl to Bruce Springsteen, odevzdávající se na podiu do poslední kapky krve.

Drtivým heavy folkem zase Lakeman mířil k Led Zeppelin z období „trojky“ , což tentokrát stvrdil také takřka shodným místem natáčení: odhlehlým studiem v jižním Walesu. A do třetice: jetliže u alba Hearts & Minds dojde kdokoliv k přesvědčení, že takhle hrávali ranní Levellers, nemusí se za to stydět. Producent Tchad Blake (Tom Waits, Richard Thompson nebo Suzanne Vega) vtiskl skladbám hutný, rockově výbušný zvuk a Lakeman mu jako obvykle dodává melodicky chytlavou popovou příchuť – cosi, co u něho nikdy nelze jasně potvrdit, ale ani vyvrátit. Na to je vyložený kabrňák: stát na pomezí folku (převzaté tradiční záležitosti) a vlastních skladeb s víc než  klubovým především stadionovým potenciálem. Ostatně mezi dávnou nominací na Merkury Prize a vítězstvím v prestižní BBC Folk Awards někdo může hledat rozpor, výsledkem nakonec zůstává fakt, že Lakeman byl vždycky spíš písničkář tíhnoucí k širšímu publiku než folkař pro pár desítek lidí v zastrčeném klubu. Vyhovuje mu podium Glastonbury, tak je to.

Ačkoliv ho vyjma baskytary doprovází kompletně akustická sestava – nově s kytaristou Benji Kirpatrickem – s výraznějším důrazem na rytmiku kontrabasu s bicími připomíná našlápnutou rockovou kapelu.

„Skládám tak, že na sebe beru roli lidí, o nichž zpívám. Až mám někdy strach, že se na mě ty kruté problémy jednou navalí také,“ řekl na samém začátku kariéry Seth a my slyšíme, že k tomu opravdu došlo. Srdceryvné balady z vřesovišť rodného Dartmooru a realismus tragických událostí  anglické historie vystřídaly ostré komentáře k dnešku: ekonomická krize, válka v Iráku, role církve a liberalismu na školách, pokrytectví vlády („perfekně oblečení idé z drahých škol na nás z vrchu křičí svoje pravidla, která nechápeme“). Nijak extrémně do toho Lakeman sice netepe, s ohledem na minulost, kdy se aktuálním tématům nevěnoval, ovšem hodně překvapuje.

Hudbou také, ale už o něco méně, protože rockerem byl uvnitř vždycky, i když ne všichni mu to věřili. Teď už musí. Rockovější album Seth Lakeman ještě nenatočil.

Virgins