The Life of Lilly (2009)

Ruth Notman

Mrs. Casey

07.07.2010 | Vždycky když se začnou Angličané trumfovat, kdo z nich je víc z kohosi omráčený nebo připočúraný, nemá cenu se jim do toho míchat. Za pár týdnu bude klid a najdou si jiného na holení.

Tentokrát je to ale až podezřelé: takový dav už dlouho někoho unisono nesrovnal se zpěvačkou Sandy Denny. A kdyby jen to: nepovolilo to ani u druhé desky. Devatenáctiletá Ruth Notman má nejen podobný kurážně znějící hlas, ale i pořádnou dávku odvahy, to když přebírá skladby od Richarda Thompsona, Johna Tamse nebo Nica Jonese a nebojí se srovnání s vlastní tvorbou. Vlastně není proč. Na svůj věk skládá folkové krasosmutnění zavrhující písničky s nebývalé dospěláckým světonáhledem, požehnané důvěrou vynikajících muzikantů: Saul Rose, Brian Finnegan, Hannah Edmonds a do sborů se třeba postavila daleko slavnější kolegyně Bella Hardy.

Do BBC 2 Folk Awards vlétla Ruth v patnácti jako neznámá husopaska, nechala za sebou zmatek, neodvratně jeden z nejhotovějších debutů Threads posledních let a než by stačila zaslechnout nadšený povyk, letěla natáčet další šíbrovinu s tak trochu napůl rockovou kapelou, melodeonem, houslemi, prapodivnými zvuky a samasebou za klavírem. Žádné převtělení do akustické princezny, klidně zapojí gibsona do zesilovače a připomene – jasně, střízlivé – irské Pogues.

Existuje navíc podezření, že Ruth prachsprostě sází i na kalkul: jestli se vám někdy zadaří vypnout skladbu Si Tu Dois Partir, gratulujte si. Členové řádu Fairport Convention dál číst nemusí, pro zbývající nápověda: vlastně se v originálu jmenuje If You Gotta Go, Go Now a v polovině 60. letech ji složil Dylan, aniž by ji kdy zařadil na kterékoliv své řadové album. V Anglii z ní pak udělal hit Manfred Mann, ale bizarní krásu ji vtiskli až Fairport, známí Dylanovi obdivovatelé. Na koncertě se nudili a přišlo jim srandovní zahrát ji v cajun verzi s francouzským textem. Požádali proto dobrovolníky z publika a společně ji “předělali“. A dokonce vydali ve formě singlu Si Tu Dois Partir / Genesis Hall  a v roce 1969 použili na albu Unhalfbricking.  A o čtyřicet let později si na ní vzpomněla Ruth Notman a nastal zmíněný problém.

Mrs. Casey