Nha Sentimento (2009)

Cesaria Evora

Lusafrica

28.11.2009 | Bosonohá diva z Kapverdských ostrovů, symbol tamních bluesově laděných hořkosladkých písní morna. "Jsou naším náboženstvím i naší záchranou, naší cestou, jak vyjádřit v hudbě utrpení," tvrdí Cesaria Evora, které s nimi v třiadevadesátém po příjezdu do Paříže lehl doslova celý svět k nohám. Především pro její přitažlivostí obdařený a melanchonií zabarvený hlas s akcentem na obsah slov a dotykem emotivního chrapotu.

Milovnici dobré whisky a vášnivou kuřačku ale dostihl život: předloni prodělala těžký infarkt jehož následky si moc nepřipouštěla, takže letos v květnu prodělala operaci srdce. Hříchů se nevzdala, varování přesto brala vážně a před nástupem do nemocnice natočené album Nha Sentimento přináší několik překvapení: zpěvaččin hlas zakouřený hlas zesametovatěl, tentokrát víc než k morna se přimknula ke kapverdským tanečním písním coladeiras a v několika skladbách se nechala doprovodit poprvé v kariéře smyčci, výsledek rozhodnutí obrátit pozornost od dosavadního příklonu ke kubánské a brazilské hudbě k středněvýchodním a arabským vlivům. Prý neprávem v úchvatném hudebním pelmelu Kapverdských ostrovů opomíjeným. „První otroci na Kapverdách byli muslimové. S nimi jsou v morna spojovány arabské ornamenty. Jiné pocházejí od židovských uprchlíků z Andalusie a my se rozhodli, že nastal ten správný okamžik se k nim vrátit,“ vysvětluje letitý producent Jose da Silva.

Smyčce pro tři skladby nechal natočit v Káhiře orchestrem vedeným Fathy Salamou, známým z alba Egypt, jímž senegalský zpěvák Youssou N´Dour oslnil před šesti lety. Salama decentně propojil morna také s arabskými perkusemi, flétnou a citerou quanun a Cesarie Evora pak v nádherné skladbě Mam'Bia É So Mi vzdáleně připomíná svůj velký vzor, egyptskou zpěvačku Umm Kalthoum.

Zbytek alba se zvukem a instrumentací nijak zvlášť nevzdaluje od předešlých nahrávek, snad jen častějším spoléháním na struny malé kytary cavaquinho a akordeonu, což souvisí s bujnějšími coladeiras.

Autorsky ho takřka ovládl zpěvaččin přítel z mládí Manuel de Novas, který se ovšem vydání už nedočkal. Na rozdíl od Cesarie Evora těžkou mrtvici vloni nepřežil.

Tématem jsou samozřejmě Kapverdy:  "Mám ráda přítmí přístavních barů mého rodného Mindela. A nikdy bych se jich nevzdala. Proč si myslíte, že jak jen můžu, vracím se domů? Spousta lidí mě nabízela, abych se v zájmu své kariéry odstěhovala do Evropy nebo do Ameriky. A o čem bych pak zpívala?,“ říká Evora a víc než kdy jindy se ohrazuje vůči srovnávání s jinými. „Někteří lidé mě nazývají africkou Edith Piaf nebo kreolskou Billie Holiday. To ale není pravda. Já jsem já. Jsem Cesaria Evora a žiji na Kapverdských ostrovech.“

Lusafrica