Aboriginal Soul (2009)

Různí umělci

Skinnyfish

20.11.2009 | Nenapadá vás, kde se u Midnight Oil nebo Nicka Cavea vždycky braly ty nadýchané horoucí melodie?

Tohle album by se mohlo stát dobrým vodítkem: u Aboriginců. Jeden by usuzoval, že vás přitom troubami didgeridoo sfouknou a z mnoha kapel ho přitom použije pouze jedna a to ještě na  pár taktů. Takovou reprezentativní kolekci si Aboriginci zasloužili. A my také, až příliš v náš rozbujel obrázek pomalovaného polonahého divocha s bumerangem. Tihle hrají na kytary poprock, countryblues a reggae, vypouštějí z kláves artrockové stěny, rozmáchnou se v gospelu a především: zpívají, až se vám tomu nechce věřit. Hlas zůstává totiž už desítky tisíc let jejich primárním nástrojem a do svých písní Aboriginci uložili mytologické příběhy Dreamtime, kroniku stvoření a formování světa, nejmyslitelnějnější duchovní soužití s přírodou jaké si dokážete představit. Hudba pro ně představuje bibli, způsob dorozumívání a písně songlines, vedle duchovní náplně i podrobný návod jak se pohybovat v neznámém terénu. Písněmi komunikují Aboriginci pořád, ale už se s nimi neobrací pouze sami na sebe: zanesli do nich politiku, hořkost svého drsného osudu i naději na lepší časy.

Patří k nim i folkrocker Archie Roach, který se z bezdomovce s kytarou vyšvihl až k předskokanství Bobu Dylanovi nebo Patti Smith a s manželkou Ruby Hunter až do její smrti v roce 2004 natáčeli alba jdoucí na dračku. Ruby měla navíc vždycky ráda zvuk hammondek, což stvrzuje skladba Down City Streets, zatímco Archie spuští v Liyarn Ngarn pořádný bigbít.

Ten by se dal čekat od rockové ikony, už nežijícího George Rrurrambua, trubka s klarinetem, klavírem a xylofonem nás ovšem zavádějí do ztišené balady Ronu Wanga.

Tom E Lewis, jinak také vážený herec, poskytuje důkaz, jak hodně Aborigince zasáhlo reggae, stejně tak elektroničtí Nabarlek Band.

Většinu protagonistů čtrnácti skladeb znát nebudete, současnou hvězdu největší – slepého písničkáře Geoffrey Gurrumula Yunupingu – možná ano. Zaujal i v Evropě, zpíval pro anglickou královnu, objevil se na WOMADU a zabodoval v nejrůznějších world music žebříčcích. Z příběhů Dreamtime načerpal lyrickou podobu snových písní na pomezí folku, soulu, country a gospelu, doprovázených dvěma kytarami, kontrabasem a příležitostně smyčcovým kvartetem. V šestnácti začínal u slavné kapely Yothu Yindi a dnes s bratry vede Saltwater Band, se kterým se dvakrát představí i na albu. Právě u něho je patrné, co všechno pro Aborigince znamená klenutá melodie.

Skinnyfish