Gili Garabdi: Ancient Secrets of Gypsy Brass (2005)

Fanfare Ciocarlia

Asphalt Tango Records / PJ Music

14.04.2005 | Zatímco české dechovkáře odtáhnou po odehrané svatbě či pohřebním karu k ránu manželky a kolegové pod duchny a málokdo by od nich čekal, že vstanou se slepicemi, jejich kolegové Fanfare Ciocarlia udrží hosty na svatbách, pohřbech či křtinách na tanečním parketě třeba celé tři dny a místo spánku sednou do letadla a vydají se na turné do Japonska. „Fanfare Ciocarlia vás doprovodí od kolébky do hrobu a ve vteřině zničí jakoukoliv špatnou náladu,“ tvrdí přitom.

Na tuto nejdivočejší romskou balkánskou dechovku z malého jihorumunského městečka Zece Prajini (Deset polí) s necelými čtyřmi sty obyvateli navíc svět world music už léta  zhusta uplatňuje rocková měřítka, to když ji má za punkově nespoutanou jako Sex Pistols a bezkonkurenčně rychlou jako Motörhead.

Balkánské dechovky od počátku 90. let vyrostly v unikátní fenomén jehož neobyčejný potenciál neztrácí dodnes na intenzitě. Je to až k nevíře, kolik originality, bláznivosti a neoposlouchanosti ze sebe i po těch letech  dokáží tyto řinčivé dechovky vykřesat. A kdyby se to týkalo pouze Fanfare Ciocarlia, Kocani Orkestar nebo Bobana Markoviče, na scénu se derou i další, dosud zcela neznámé kapely, s přirozeným nadáním pro složité balkánské rytmy a závratná tempa. Příklad za všechny - oslnivá bukurešťská Mahalia Rai Banda.

Multikulturní Balkán se rómským muzikantům zamlouvá jako málokteré území.  Rozhraní evropské, řecké a orientální hudby pro ně totiž představovalo a představuje nebývale živnou půdu, z níž čerpají pověstnou energii pro svá vířivá, vysokorychlostní sóla. A protože jsou jako houby, nepřestávají nasávat vše co slyší, aby to z nich za pár okamžiků vyletělo jako střela, ovšem už ve zcela odlišné podobě – takové té jejich. Také Fanfare míchají tradiční rumunské, moldavské a bulharské tance, makedonské a turecké rytmy, ale i hudbu z indických filmů a jazz. Ohledně něho se na tomto albu rozpoutala klasická, bezelstně upřímná diskuze, jak jen to Rómové umí: „Kdo vám řekl, že se naši bratranci emigrující do Spojených Států nepodíleli na vzniku jazzu?,“ ptá se v doprovodném textu patriarcha kapely klarinetista Ioan Ivancea. A o dávnověku romských dechovek zapřemýšlí ještě víc. Album proto nese podtitul Ancient Secrets of Gypsy Brass.

Dychtivě dovádivá dechovka přitom nadále předvádí doslova psí kusy – třeba s ústřední melodií z filmových bondovek. Mladá krev se snaží trumfnout staříky a jde v třísetkilometrové rychlosti s nenapodobitelnou bravurou přímo na věc, až vás přitom napadne co asi musí svatebčané v Zece Prajini na parketě předvádět, když Fanfare spustí skladbu Sandala. Vidět je pogující punkeři, vcukuletu by jim musela závistí zvadnout číra a raději by si počkali na tango Ma Maren Ma s hostujícím zpěvákem Jony Ilievem.

Asphalt Tango Records / PJ Music