Híbrid (2009)
To'Mezclao
Tumi Music
15.04.2010 | Vyvezte je do světa – a to rychle. Naléhavé doporučení Jane Cornwell v The Guardian se neminulo účinkem: anglický label Tumi havanské skupině To'Mezclao vydal vzápětí album s nímž se vydala sbírat ocenění a podpořit zvěsti „o poslední senzaci z Kuby“.
Zatímco české do obludnosti znetvořené popmusic dělají promotéra bulvární média, na Kubě má všechno nadále v referátu komunistická strana. Výsledek je v obou případech katastrofální. Alternativu představuje hudební podhoubí, udržující si odstup od komerčního byznysu a zdravé tvůrčí myšlení. U nás například nabídka vydavatelství Indies a na Kubě underground. To, čemu tam říkají popmusic, má ale jinde příchuť exotiky. Kubánské styly v uplynulých šedesáti letech silně ovlivnily vznik moderní africké hudby a podnítily spoustu dění v Latinské Americe. Nedávno sice všechno převálcovala Buena Vista Social Club, nicméně Kuba disponuje také něčím jiným, než reminiscencí na dávnost. DJ a programátor Lyng Chang - napůl Kubánec, napůl Číňan – do tanečního koktejlu (název sedmi členné kapely lze volně přeložit jako „zmixuj to“) vložil extrémně rytmickou salsu a její dravější verzi timba, kolumbijskou cumbii, dominikánské merengue, hip-hop, funky, pop a masově rozšířenou verzi latinskoamerického městského hybridu reggae - reggaeton, tedy vše, s čím lze publikum lidově řečeno roznést během koncertů na kopytech. Hvězdami jsou vedle leadra Changa zpěvák a raper El Conejo a jazzující sestry Gonzáleovy: Yusi na klavír a Yonaiky s flétnou. Album pomáhala natáčet doslova armáda dechařů, bubeníků a kytaristů, což Chang na turné řeší svérázným způsobem: samply. V databázi má dokonce sbírku RCA mikrofonů z 50. let, do kterých Fidel Castro s Che Guevarou triumfálně oznamovali davům vítězství revoluce na Kubě, která sice zatím neskončila, ale tamní mladá generace muzikantů už starosti s jinou: hudební.
Jiří Moravčík