Arkeology (2007)

Trilok Gurtu & Arké String Quartet

Promo Music

23.03.2007 | Rodák z Bombaje, světově proslulý bubeník a hráč na tabla Trilok Gurtu už léta sní o bezbariérovém hudebním ráji, kde nikdo nezkoumá proč, s kým a jak.

Přezdívají ho proto Mr.Fusion. Rád totiž spojuje zcela odlišné světy: s Joe Zawinulem, Johnem McLaughlinem, Donem Cherrym nebo Larry Coryellem pobratří indickou klasické ragy s jazzem. Salifa Keitu, Oumou Sangare, Angelique Kidjo a další nedostižné africké hlasy zavede do bombajského smyčcového lesa a bez bázně a hany přijme pozvání od DJ Roberta Milese k návštěvě tanečního klubu, kde už na ně čeká sitarista. Zbožňuje improvizaci a za hranice všednosti sahající muzikantské jiskření. Dokáže se vypořádat i s těmi nejkomplikovanějšími rytmy planety a má dar představit si nepředstavitelné – například Inda s tably uprostřed neapolského tance tarantela notabene rozvířeného nikoliv tamburínami, píšťalami a ječivými hlasy nýbrž smyčcovým kvartetem Arké.

Trilokem vyprovokované setkání s muzikanty ze Středomoří, vyznívá jako jedinečný soundtrack globalizace – napínavý, bezešvý, s rovnovážným důrazem na zvukomalebné detaily, což souvisí se skutečností, že autorsky se na albu rovnoměrně podíleli jak Italové, tak Gurtu a produkce se neujal nikdo z nich, nýbrž Marcello Corvino. Místo klasického melodického hlazení, přinutil Arké struny houslí a viol také drásat, znít málem jako sarangi či kvílející muezzin; naučil je nadnášet Gurtův hlas a nebát se jeho asijského funku, natož energického odvazu, k čemuž jim dopomáhá vynikající kontrabasista a když bylo potřeba zhutnit zvuk,  tak i baskytarista Stefano Dall´Ora. Dokáže se soustředit jak na celek, tak pouze na Triloka, s nímž v kontrapunktu vytvářejí  fantastické rytmické podloží. To se týká úvodní skladby Balahto a především vrcholu alba, rozsáhlé kompozice Folded Hands, mistrovského skladatelského díla Triloka Gurtu, učebnicového příkladu vitální, dobrodružné a citlivé fúze Východu se Západem.

Promo Music