Karmen (2007)
Goran Bregovič & Weeding and Funeral Band
Universal
26.09.2007 | Už jste to asi četli v nesčetných rozhovorech s Bregovičem, takže pouze připomínám: jedná se o jeho cikánskou verzi Bizetovy opery Carmen se šťastným koncem, protože když prý jde Bregovič na operu, tak pouze za účelem se tu napít a tak ho při jedné návštěvě napadlo učinit přítrž všem příběhům o Cikánech završených tragédií, nehledě nato, že chtěl udělat radost cikánským muzikantům ze své kapely.
Zvláštní poměr k opeře, na druhou stranu Bregovič si nikdy se spoustou věcí hlavu nelámal. Například s autorstvím skladeb, které si odjakživa prozpěvovali Cikáni po celém Balkáně. A když ho na to upozornili, cikánsko-šalamounsky“ odpověděl: „Hudba je na Balkáně poutníkem a tulákem, stejně jako lidé i celé vesnice.“ To jen tak na vysvětlenou, když vám některé části skladeb přijdou povědomé; vlastně dost povědomé. Na druhou stranu je potřeba uznat Bregovičovu genialitu, s jakou operu pojal. Učinil z ní skutečné „umění pro chudé“, tancovačkovou záležitost pro svatby a pohřby s obrazovým dodatkem pro méně chápající: zeleným trabantem na obale. Nechybí humor, čirý příběh, trochu sentimentu, přesně nadávkované porce vyumělkovanosti, upřímnosti a aranžérské složitosti s dokonalým citem pro prostředí, v němž se děj odehrává. Gadžové budou možná chvílemi tápat, leč Cikáni se v tu chvíli ocitnou doma. A co je důležité, tuhle Karmen je vám Bregovič se svým Wedding and Funeral Bandem schopen přehrát doslova u táboráku. I když v tu chvíli by asi chyběla italská popová ikona současnosti Carmen Consoli, hostující se svým krásně zastřeným hlasem v písni Focu Di Raggia.
Jiří Moravčík