Within My Walls (2008)
Idan Raichel Project
Cumbancha / PJ Music
31.05.2008 | Izraelský hitmaker, který se v roce 2007 představil také na festivale Colours of Ostrava, pozval na nové album celou řadu hvězdných zpěváků - Mayru Andrade z Kapverdských ostrovů, Martu Gómez z Kolumbije nebo marockého písničkáře Shimona Buskila – a navodil tím z minula dobře známou situaci: zatímco doma si ho posluchači hýčkají, deska mizí z obchodů po statisících a rádia se o n í doslova rvou, to protože kvalitnější popmusic si nedokáží představit, zbytek světa vnímá Idana Raichela, možná nejvýsostnějšího melodika současnosti, jako hvězdu world music.
Využívá totiž to, co mu v Izrael spadlo do klína: nepředstavitelně pestrou kulturu stvořenou evropskými, africkými a arabskými přistěhovalci. Idanova hymnická popmusic se navíc s mainstreamovými kánony míjí a i když máte občas pocit, že začínáte poslouchat obyčejnou pop písničku, ozve se španělština, hebrejština, portugalština nebo arabština, part elektrické kytary převezmou iránské housle kamanche s loutnou oud a zdání kýčovitého slzotoku spolehlivě vygumuje text. Idan jich napsal většinu a usadil do konfliktu snů a reality, v boření neprostupných zdí, v důsledku křivících naše vnímání života. „Nemůžete lidi obklopit zdí. Zatouží je rozbít. Zeď vám nepomůže ani tehdy, když budete chtít ochránit své děti od zla, raději jim všechno vysvětlete. Když to neuděláte, stejně zeď rozbijí a přicházejí konflikty.“
Idan původně skromně vystavěné rockové skladby nechal občas zbujnět smyčcovým orchestrem, což je práce izraelského aranžéra Asaafa Dara, dobarvující celkový zvuk unikátními akustickými nástroji v rukách excelentních hráčů.
Album sice stojí na Idanových snových, vlnících se melodiích, nicméně esprit jim dodávají neobyčejné hlasy. K výše uvedeným, obecně už dávno mezinárodně respektovaným, přizval i dosud naprosto neznámé zpěváky, u nichž vám nezbývá, než vykřiknout, proboha, kde jste se doteď skrývali. Platí to především pro zúčastněné Izraelce, ale hlavně pro Somi (L. Kabasomi Kakoma), Američanku s východoafrickými kořeny, jejíž vnímání soulu proměňuje skladbu Maisha v okamžiky naprostého strnutí.
Jiří Moravčík