Říkají si bratrstvo šílenců, blázni nebo womexáci. Řeč je o návštěvnících největšího světového veletrhu world music WOMEX, jehož čtrnáctý ročník předčil veškerá očekávání: do španělské Seville se letos sjelo 2 800 delegátů z devadesáti zemí. Znamená to, že zájem o regionální „hudbu odjinud“ stoupá? Navzdory rekordní účasti, která by tomu nasvědčovala, lze spíš WOMEX nadále považovat spíš za přátelskou atmosférou posvěcené místo setkání vydavatelů, promotérů, zástupců médií a umělců, nahlížejících na hudbu z daleko odlišnějších úhlů než anglo-americký popový mainstream. World music i po dvaceti letech představuje především jeho z lokálních zdrojů vzešlou a na zcela odlišné filosofii stavějící alternativu, shrnutou kdysi Rogerem Whitem z londýnského Radia BBC:“ Chceme vést lidi dál a ne jim dávat to, co už stejně znají“.