World Music - Malý průvodce světem world music

Gradující africký tranz, Grande dame z Amazonie a šansony ze Záhřebu.

14.07.2017 | Zatímco v minulosti překonával nejvýznamnější středoevropský festival world music, folku a tradiční hudby rekordy v počtu vystupujících z celé planety, letos přidal návštěvnický a se sto tisícovým davem dosáhl podle organizátorů kapacitních limitů.


Hledejme za tím souhrn několika faktorů: ideální slunečné počasí, skvostný program, Skotsko coby Magická země, neutuchající zájem Němců o neznámou hudbu a koncerty skotské písničkářky Amy Macdonald, izraelského poprockera Asafa Avidana a reggae legend Toots & The Maytals.

Amy Macdonald

Je to od dramaturgů běžná a letitá praxe dát lidem po celodenním vstřebáváním exotiky možnost mainstreamové pauzy, zdá se však, že tentokrát se do německého (a nejen německého) vkusu trefili nejvíc, což v některé dny vedlo k vyprodání festivalu a praskání areálu parku ve švech. Že za tím stáli převážně jednorázoví návštěvníci toužící spatřit především zmíněné osobnosti se ihned poznalo: po skončení koncertu odcházeli. Každopádně i těch co přijeli na celou dobu přibylo, takže jste museli do obvyklých front před divadlo, kostel nebo na menší scény dorazit z předstihem. Atmosféře festivalu to na pospolitosti a vstřícnosti vůbec neubralo a divit se nestačila ani kultovní americká písničkářka Ani DiFranco: "Závidím vám. Pít víno ve skle, koupat se nazí v řece a nechat děti stavět dřevěný dům s kladivy a hřebíky by v Americe nikdy neprošlo."

Ani DiFranco

Představila nové, funk-rockově výbušné  album Binary nekompromisně reagující na globálního chaos a politický zmatek v USA a proč je Ani považována za aktivistku a feministku dokazovala během uvolněné komunikace s publikem. Servítky si opravdu nebrala a s úsměvem od ucha k uchu dokázala shodit i sama sebe. Binari s ní natáčeli třeba saxofonista Maceo Parker nebo houslistka Jenny Scheinman a přestože Ani na turné doprovázejí méně známější hráči, poznat se to vlastně nedalo. Už jen tím, že se v Evropě objevuje zřídka představovalo její vystoupení vedle hudebního zážitku pro leckoho první a vzácnou příležitost vidět vlivnou písničkářku naživo.

Rupa & The April Fishes

Sanfranciská skupina Rupa & The April Fishes vedená zpěvačkou indického původu Rupou Marya oslavuje kulturní diverzitu v pěti jazycích a zvolna střídá francouzský šanson, punkrock, gypsy swing, tango, cumbiu i americký folk 60. let. Oproti dřívějšku - a hlavně po období poslední zadumané desky Oval - přidali  na drive, což je s ohledem na dvanáctiletou existenci dobrá zpráva. Jinými slovy, jsou pořád báječní a Rudolstadt si je na první dobrou zamiloval.  U progres-folkrockové kapely Bears Of Legend z Québecu se to tvrdit nedá: vůbec nejde o to, že ta hudba není určena povrchním posluchačům, jako spíš o to, že je až příliš zahleděná do sebe. Takže přes všechno velké očekávání tak trochu zklamání. 

Bears Of Legend

 

Afrika: Tuaregové z Alžírska, grioti z Mali a funky z Kinshasy

V den první zahráli Jupiter& Okwess z konžské Kinshasy způsobem jako by měl být tím posledním. Za pozváním nestál spiklenecký předpoklad, že leader a zpěvák Jean-Pierre Bokondji aka Jupiter strávil mládí ve východním Berlíně a s publikem plynně konverzoval německy, dramaturg Bernhard Hanneken nemohl nevzít do úvahy fantastické nové album Kin Sonic a fakt, že se kapela nachází v absolutní vrcholné formě a to je co říct, když jsme si vlastně totéž mysleli loni po jeho vystoupení na Colours. Také Jupiter ve studiu spoléhal na hvězdné hosty - Warrena Ellise od Nicka Cavea nebo Damona Albarna - v Rudolstadtu si na ně ale během afro-rockové-funky jízdy nikdo ani nevzpomněl.

Jupiter& Okwess

U Afričanů obecně platí že energii přijímají z publika a pokud zažehne jiskra, dokážou přejít do neuvěřitelných rytmů a divokosti. Tuarežská kytarová hudba assouf staví na hypnotičnosti a graduje postupně třeba i celé hodiny, leč na festivalech tolik času k dispozici není a tak když dostala kapela Imarhan v Rudolstadtu skoro devadesátiminutový prostor, koncert končil málokdy slyšeným  tranzem. Došlo přitom k zajímavému okamžiku: lidé nejenže v úmorném vedru neodcházeli, naopak spíš přicházeli a nechávali se tuarežskými rockery v tanečně pohltit. Imarhan vedení kytaristou a zpěvákem Iyadem Ag Ibrahimem aka Sadamem pocházejí z alžírského města Tamanrassetu a oslovují hlavně druhou generaci tuarežských ishumar: dětí malijských exulantů narozených v Alžíru. Cílí na ně i hudebně: assouf sice prokrvují funky, blues a rockem, od výrazných západních vlivů se ale drží dál, což stvrzuje produkce debutového alba svěřená baskytaristovi Eyadou Ag Lechemu od slavných Tinariwen i koncert rytmicky řízený dvěma fantastickými hráči na akustické perkuse.

Trio da Kali

Senzací se Trio da Kali stalo už na veletrhu Womex: kdo měl možnost trio malijských griotů v malém sálu tehdy vidět, nepřestával o něm mluvit až to bylo podezřelé. Důvod umělecké záruky se brzy ozřejmil: úchvatná zpěvačka Hawa Kassé Mady Diabaté je dcerou legendárního Kassé Mady Diabatého, mladý hráč na loutnu ngoni Mamadou Kouyaté syn velkého Bassekou Kouyatého a o málem geniálním mistrovství Lassana Diabatého na balafon se ví od časů kdy jsme ho slyšeli hrát v superskupinách Afrocubism a Toumani Diabaté’s Symmetric Orchestra. K nadšení delegátů Womexu se nakonec přidal i David Harrington prohlašující spolupráci Kronos Qartetu s Trio da Kali ze jednu z nejkrásnějších.

Balafon, ngoni a hlas můžeme  brát za nejstarší griotské nástroje a v tak krystalicky čistém souznění  je dnes uslyšíte už pouze v Mali, a i tam spíš na okraji hudební scény, dávající přednost modernější hudbě a hip hopu. Před poučeným rudolstadtským publikem si trio dovolilo takřka nevídané: ponořilo se do velmi komorních a dlouhých griotských eposů postavených na příbězích ze středověké říše Mali. Hawa si hlasem přesto venkovní podium okamžitě podmanila a při vší úctě k ní a Kouyatému držícímu převážně rytmickou linku, hlava snad nikomu nebrala bravúra Diabateho. Jestliže se o harfě kora říká, že v ní můžeme slyšet snad všechny griotské styly s flamencem a funky navrch, dřevěný xylofon balafon do svého zvuku díky Diabatému absorboval jazz, klasiku, minimalismus a kdo ví co ještě. Pořád jsme přitom poslouchali výhradně tradiční griotskou hudbu. Neuvěřitelný koncert, kdy lidé odmítali trio pustit z pódia. 

Rudolstadt Festival

Další předpokládaný vrchol měl přijít s židovsko-arabským orchestrem El Gusto složeným z alžírských a francouzských hudebníků, těsně před festivalem ale přišla zpráva o neudělení  Schengenského víza, takže namísto radosti zavládl smutek provázený naštváním na úředníky.

 

Koketující učitelka dějepisu

Zpěvaček v požehnaném věku, kdy už by dávno měly jen doma zpívat pravnoučatům, poslední dobou přibývá: na podium je přivádějí nebo dokonce přivážejí na vozících, během koncertu musí sedět a prvotním dojmem je často ustrnutí nad viditelnými stařeckými neduhy - než začnou zpívat, pak je veškerý soucit ta tam a přichází údiv nad neobyčejnou energií a odvahou. Osmdesátileté Doně Onete z brazilské Amazonie drtí uši rocková kapela kluků o mnoho generací mladších a přesto ji emocionálně chraplavým hlasem válcuje, koketně se u toho nakrucuje na židli a stačí smyslně flirtovat s chlapy v publiku. Září štěstím a bodejť by ne: osud tomu chtěl, že zpívat na veřejnosti ji bylo umožněno teprve před patnácti lety.

Dona Onete

Pochází ze severobrazilského města Belém, centra Amazonie proslulé tanečním stylem carimbo zařazeným na seznam UNESCO z jehož rytmů se odvíjí povaha střídavě divokých a romantických písní, k nimž Dona přidává bolero, bossa nova a něžné balady v nichž se odrážejí africké, indiánské a evropské kořeny.  "Grande dame of Amazonian song" je dnes velvyslankyní amazonské hudby z Belém, která  postupně, tak jako dříve tropicália nebo mangue beat, infikovala brazilskou alternativní a undergroundovou scénu. Odtud napojení Dony na rockovou skupinu, kdy setkání prý zaskočilo obě strany: zpěvačku překvapilo, že ji mladíci znají a je zase její stáří; k tak bujnému hlasu si na radiových nahrávkách přiřadili daleko mladší osobu a ne důchodkyni.

Dona zpívala odmala na katolických oslavách, se svatbou ale přišel striktní konec: manžel o hudební kariéře nechtěl ani slyšet. Většinu života proto Dona strávila za školní katedrou a hodiny dějepisu prokládala zpěvem vlastních a nasbíraných písní. Teprve jako vdova se vrátila k hudbě. A o čem stará dáma třeba na letošním druhém albu Banzeiro zpívá? No, divili byste se: o lásce, sexu, šťourá do sociálních témat a ke skladbě The Line of the Rainbow podporující LGBT komunitu uvedla: "Napsala jsem ji po sebevraždě mladého fanouška, který neměl odvahu svěřit se rodičům a okolí, že je gay. Jako bývalá učitelka přece o těchto věcech nemohu mlčet."

La Mambanegra

"Jedna z pěti kolumbijských kapel, které nutně potřebujete vidět," tvrdí Peter Gabriel o výtečné směsi salsy, cumbie a hip hopu od nažhavené kolumbijské kapely La Mambanegra a nebylo důvodu mu nevěřit; ostatně přes bránu jeho festivalu  Womad prošla do Evropy také Dona Onete. La Mambanegra zavírala sobotní program a pokud organizátoři očekávali rozpoutání pořádného tanečního pekla, dočkali se.

 

Robert Burns v hebrejštině a gypsy swing ze Záhřebu

V rámci Magické země bylo možné slyšet skutečně reprezentativní a pečlivě zvážený výběr skotské hudby s všeříkajícím podtitulkem: From bagpipes to club beats. Zahrnoval dnes už světově proslulou vynikající skupinu Breabach, famózního dudáka Freda Morrisona, tradiční folkařku Mairi Campbell, elektrofolkové Niteworks, dravou kytaristku Annu Massie v duu s akordeonistkou a zpěvačkou Mairerad Green a pop písničkářku Amy Macdonald.  Jak je v Rudolstadtu zvykem, všichni odehráli několik koncertů, takže i v tom obvyklém nestíhání bylo možné při troše vůle všechny vidět. Unikátní projekt A Man For A’ That – A World Music Tribute To Robert Burns neboli písně skotského národního poety převedené svých jazyků a interpretací umělců z Izraele, Polska, Indie, Etiopie nebo Portugalska se celkem pochopitelně odehrál jen jednou a ti co se vydali na hrad nelitovali. 

Platilo to také u písničkáře a skvělého kytaristy Branko Galoiće ze Záhřebu, žijícího postupně v Amsterodamu a Paříži: jeho kapela Skakavac Orkestar není jen další variantou na "balkánský styl", to by v ní vedle dechů nehrálo cello a trumpetistka nebrala do rukou v několika skladbách dudy.  Balkán, ska, pop a rock střídá Branko tichými  melancholickými písněmi a svéráznými verzemi francouzských šansonů. Zpíval i vlastní v angličtině a především, fantasticky gypsy swingově hrál na akustickou kytaru. Překvapení se vším všudy.

Další přišlo z nečekané strany: podobně jako u Balkánu je dnes až nekriticky přijímáno vše z Islandu. Avizovaná "hudba pro snílky a nešťastníky v lásce" tudíž moc šancí zpěvákovi a multiinstrumentalistovi Helgi Jonssonovi nedávala, podobná klišé nastavená řečmi o tajemném přírodním mysticismu se totiž až příliš často vztahují na obyčejný průměr. Ani autor těchto řádků neměl zprvu moc chutí na koncert zajít, doporučení přátel nakonec podlehl a dobře udělal:  Jonsson má nejen nádherný hlas, ke všemu hraje na trombon a klavír a vytahuje na světlo pomalu plynoucí, uvnitř přesto dramaticky se vlnící impresionistické skladby hodně vzdálené běžné islandské produkci a dotažené do krásy sborovými vokálními harmoniemi členů skupiny, mezi které patří Helgiho manželka, známá a respektovaná písničkářka  Tina Dico.

Jiří Moravčík

Foto: Yvetta Stránská

WWW odkaz

Zpět