World Music - Malý průvodce světem world music

World Music v roce 2009

05.01.2010 | Prestižní anglický magazín fRoots zveřejnil výsledky odborné ankety nejlepších alb world music. Evropský žebříček WMCE konečné pořadí všech bezmála devíti set, která se v něm letos objevila. Známy jsou také výsledky nominací na Grammy a BBC Folk Awards a inventury magazínů Songlines, Mojo a portálu Afropop Worldwide. Vyplývá z nich, že rok 2009 patřil ve world music k umělecky nejsilnějším.


Potvrdila to i narůstající řada vynikajících domácích koncertů a programová náplň festivalů Colours of Ostrava, Folkové prázdniny nebo Respect. Díky osobnímu nasazení a setrvalému riskování organizátorů se v Čechách představila většina muzikantů ze zmíněných anket. Rekordní účastí delegátů se mohl pochlubit také veletrh WOMEX v Kodani, jehož program bez debat předčil veškerá očekávání. Vše navzdory ekonomické  krizi a „definitivní zoufalosti hudebního průmyslu“. Máme tedy věřit názorům, že oblast world music představuje uzavřené, samospasitelné ghetto v němž všechno platí jinak? Rozhodně ne, i tady existují snahy opičit se po tržních praktikách majors, z velké části si od nich ale  scéna udržuje bezpečný odstup; nemíří k masám, „chce vést posluchače dál a ne jim dávat to, co už stejně znají“.Namísto produkt se tu nadále používá termín hudba.  „Není to jen o vydělávání peněz, přestože je všichni potřebujeme k přežití. Není to o postraních motivech, konfliktech zájmů, vydělávání na úsilí, umění a dobrých záměrech ostatních,“ poodkryl filosofii letitých nadšenců odstupující ředitel veletrhu WOMEX Gerald Seligman. Ten se ve své závěrečné řeči dotkl ale daleko  palčivějšího problému, než je hledání důvodu, proč showbusiness world music ještě totálně nesemlel. „Komunita world music je o velmi výjimečném spojení mezinárodní soudržnosti, prosté, ne naivní, upřímné, ne sobecké. Mnohdy se v médiích, v politice, ve společnosti užívá rasových, náboženských, nebo národnostních rozdílů k vyvolání napění ke konfliktům a konfliktů ke střetům. A na rubu nevyhnutelného odporu se omezuje přístup do společnosti, zavírají dveře potřebným, izolují se skupiny přistěhovalců uvnitř našich vlastních hranic. Ale další, budiž požehnáni, budou žádat tváří v tvář xenofobii, prosím, prosím, lidé, my musíme být tolerantní. Ale to není to, co děláme, že? My, všichni z nás, my netolerujeme odlišnost. My ji oslavujeme. Je to vzduch, který dýcháme, jsou to země, kterými cestujeme, partnerství, která vytváříme, přátelé, kterými jsme, hudba a umění, které děláme, naše každodenní maximum, jež děláme pro výchovu a podporu,“ řekl Seligman s vědomím skutečnosti, že podzimní rozsáhlý výzkum EU prokázal,  že až polovina Evropanů má s přistěhovalci, určitým náboženskými skupinami a menšinami značné problémy. A když zanedlouho ohlásilo Švýcarsko výsledky kontroverzního referenda o „zákazu stavby mešit“ a tím vlastně ve vzduchu visící strach z islamizace, potvrdilo se, že v evropském multikulturalismu to začíná dost skřípat. A tzv. Stockholmská strategie, tedy vyloženě úřednický záměr učinit z legálních přistěhovalců „euroobčany“ bez pojistek, že se přizpůsobí daným zákonům, odstartovala spíš debatu o národní identitě Evropanů než sebemenší náznak řešení. Bylo by samozřejmě hodně naivní předpokládat, že exotická hudba ze zapadlých regionů jakou navíc v rádiích neuslyšíte, nastávající a s ohledem na hrozící konflikty nutný mezikulturní dialog rozsekne, natož jako mávnutím kouzelného proutku kohokoliv (například naší politickou svoloč) zbaví rasových předsudků, nicméně alespoň si nepřipustit, že by tudy mohla vést jedna z možných cest, znamená do budoucna odmítnout jakoukoliv konfrontaci s „lidmi odjinud“. A pak by zřejmě nastal ještě větší mazec.

S ohledem na rozměry problému, který u nás třeba probíhá na bázi Češi versus Rómové ( s výsledkem v nedohlednu) je to sice blbost, snad i zmíněná naivita, nicméně za otázku to stojí: proč forma rasového a národnostního soužití po celé Evropě už celá desetiletí funguje v rámci multikulturních festivalů? Nemusí to být nutně hudbou, ale také může. To jen tak na okraj.

A co lze z  anket vyčíst? Že Afričané nepřestávají lákat (a překvapovat), stejně tak, že záleží na tom, které z nich dáte přednost. Jestliže fRoots, nabudete dojmu, že anglický folk, jakkoliv se nacházející v období nevídané renesance, stojí na samém vrcholu světového zájmu o world music. V první dvacítce se totiž umístila hned šestice alb, zatímco dýdžejové z WMCE mu věnují zanedbatelnou pozornost a Songlines vypíchl pouze minimalisticky se vymykající Spiro. Vyvozovat z toho bůhvíjaké závěry nemá smysl, vždyť se jedná svým způsobem o hru a hlavně -  a to je asi nejpodstatnější – ankety je nejlepší vnímat hlavně jako zasvěceného  a ideálního průvodce po scéně world music; způsob připomenutí co vás minulo, o čem jste ani netušili nebo naopak na to zapomněli.

Jestliže bychom ale chtěli vyhlásit pomyslného vítěze, stala by se jím malijská zpěvačka Oumou Sangare, bodující s  albem Senya snad ve všech anketách. S nejpočetnější doprovodnou sestavou jakou kdy měla a za účasti mnoha mimořádných hudebních osobností (Cheikh Tidiane Seck, Tony Allen, Will Calhoun nebo  Miguel Fernández)  na něm pracovala pět let. Představuje velkolepý návrat k lovecké hudbě z kraje Wassoulou a vedle zpěvaččiny osobní zpovědi přináší i dalekonosná poselství srozumitelná lidem z Mali i ve světě. Nejfantastičtější příběh zrození nabízí skupina paraplegiků Staff Benda Bilili z Konga a vyloženou radost ze hry anglický kytarista Justin Adams s gambijským griotem Juldehem Camarou. Ostatně mohli to posoudit ( podobně jako vloni u strhující Oumou Sangare) také návštěvníci letošního festivalu Respect.

Anketa magazínu fRoots

  1. Staff Benda Bilili - Très Très Fort (Crammed/Rachot)
  2. Bassekou Kouyate & Ngoni Ba - I Speak Fula (OutHere/PJ Music)
  3. Oumou Sangare - Seya (World Circuit/PJ Music)
  4. Martin Simpson - True Stories (Topic)
  5. The Unthanks - Here’s The Tender Coming (EMI/Rabble Rouser)
  6. Justin Adams & Juldeh Camara - Tell No Lies (Real World/Indies Scope)
  7. Tinariwen - Imidiwan (Independiente/PJ Music)
  8. Jackie Oates - Hyperboreans (Unearthed/One Little Indian)
  9. Khaled - Liberté (Wrasse)
  10. Spiro - Lightbox (Real World/Indies Scope)

Nejhranější alba podle WMCE

  1. Oumou Sangare - Seya (World Circuit/PJ Music)
  2. Staff Benda Bilili - Très Très Fort (Crammed/Rachot)
  3. Justin Adams & Juldeh Camara - Tell No Lies (Real. World/Indies Scope)
  4. Dub Colossus – In A Town Called Addis (Real World/Indies Scope)
  5. Novalima – Coba Coba (Cumbancha/PJ Music)
  6. Tinariwen - Imidiwan (Independente)
  7. Amadou & Mariam – Welcome To Mali (Universal)
  8. DuOud – Ping Kong (World Village/PJ Music)
  9. Baaba Maal – Television (Palm Pictures)
  10. Mara Aranda & Solatge – Deria ( Galileo MC)

Nominace na Grammy

  • Amadou & Mariam – Welcome To Mali (Universal)
  • Oumou Sangare - Seya (World Circuit/PJ Music)
  • Béla Fleck - Throw Down Your Heart, Tales from the Acoustic Planet, Vol. 3: Africa Sessions (Rounder)
  • Femi Kuti – Day by Day (Downtown)
  • Omar Sosa - Across the Divide: A Tale of Rhythm and Ancestry by Omar Sosa (Halfnote Records).

Songlines Top Ten Albums

  • Gurrumul – Gurrumul ( Dramatico/Skinnyfish)
  • Stelios Petrakis – Orion ( Buda/PJ Music)
  • Mohamed Ilyas – Taarab (Chita-Taku/Ace)
  • Faiz Ali Faiz & Titi Robin – Jaadu (Accords Croises)
  • Khaled – Liberté ( Wrasse)
  • Spiro – Lightbox ( Real World/Indies Scope)
  • Mahala Rai Banda - Ghetto Blasters (Asphalt Tango/PJ Music)
  • Kronos Quartet – Floodplain ( Nonesuch)
  • Bassekou Kouyaté - I Speak Fula ( Out Here/PJ Music)
  • Staff Benda Bilili - Très Très Fort (Crammed Disc/PJ Music)

Nat Geo Music Top Ten Albums

  • Baaba Maal - Television (Palm Pictures)
  • Puerto Plata - Casita de Campo (IASO)
  • Mulatu Astatke & The Heliocentrics - Inspiration/Information, Vol. 3 (Strut)
  • Tinariwen - Imidiwan - Companions (World Village/PJ Music)
  • Justin Adams & Juldeh Camara Tell No Lies (Real World/Indies Scope)
  • BLK JKS - Mystery (Secretly Canadian)
  • Grupo Fantasma - Sonidos Gold (High Wire Music)
  • Céu - Vagarosa (Six Degrees/PJ Music)
  • The Very Best Warm Heart Of Africa (Green Owl)
  • Buika & Chucho Valdes -  El Último Trago (WEA International)

Afropop Worlwide Top Albums

  • Béla Fleck:  Throw Down Your Heart: Tale From The Acoustic Planet, Vol. 3 - Africa Sessions (Rounder)
  • Justin Adams & Juldeh Camara - Tell no Lies (Real World/Indies Scope)
  • Khaled - Liberté (Universal/Wrasse)
  • K'Naan - Troubadour (A&M Octone)
  • Mohammed Ilyas with the Nyota Zameremeta Orchestra of Zanzibar - Taarab (Chita)
  • Oumou Sangaré - Seya (World Circuit/PJ Music)
  • Staff Benda Bilili - Très Très Fort (Crammed Discs/Rachot)
  • Tinariwen - Imidiwan ( World Village/PJ Music )
  • The Very Best - Warm Heart of Africa (Green Owl)
  • Vieux Farka Touré -  Fondo (Six Degrees/PJ Music)

Jiří Moravčík

Zpět