The Mystery Of The Bulgarian Voices (2018)

The Mystery of the Bulgarian Voices & Lisa Gerrard

Prophecy Productions

26.08.2018 | Bulharské ženské sbory opět v kursu

Australští Dead Can Dance, skupina mysteriózních zvukových gest, nám v 80.letech podsouvala názor, že i mrtví mohou tančit. Nezaměnitelná zpěvačka Lisa Gerrard a multiinstrumentalista Brendan Perry se z dnešního pohledu stali v 80.letech prvními nenápadnými průvodci hudby, zanedlouho nazývané world music. Alba vydávali na labelu 4AD, který se do nerockové historie zapsal nečekanou nabídkou: šéf Ivo Watts-Russell propadl mocnému účinku vícehlasů bulharských zpěvaček Le Mystere des voix Bulgares, západnímu publiku objevených švýcarským producentem Marcelem Cellierem v roce  1976 a ještě předtím, což se málo uvádí, britským producentem Joe Boydem. Novotvar vymyšlený v 50.letech bulharským skladatelem Filipem Kutevem po vzoru sovětských uměleckých ansámblů, zahrnoval ozvěny bulharského disonantního zpěvu, impresionismus Claude Debussyho a moderní nadčasová aranžmá  lidových tradic. Russell kompilační album album Le Mystere des voix Bulgares později označil za vrchol své vydavatelské kariéry a nechtěně rozpoutal obrovský zájem o tajemné bulharské zpěvačky, přenesený například do spolupráce s Kate Bush.  Album a londýnský koncert, jak sama přiznala, změnil život i Lise Gerrard. „Jejich hlasy mě evokovaly sluneční paprsky a zprvu jsem vůbec nechápala, jak to dělají. Přišly mě nebeské, strašidelné, starověké a současně futuristické. Pokoušel jsem se je napodobit, po třech týdnech jsem to ale vzdala."  S Perrym Bulharkám pak na albu The Serpent's Egg  v roce 1988 vzdali poctu skladbou The Host Of Seraphim.

O třicet let později, se Lisa Gerrard k bulharským zpěvačkám nečekaně vrátila: výzvě svého bývalého kolegy, irského hudebníka Julese Maxwella a bulharského skladatele Petara Dundakova totiž odolat nedokázala - vokálně i autorsky. Album určitě potěší všechny příznivce Lisy i bulharských sborů.

Prophecy Productions