When The People Move, The Music Moves Too (2017)

Meklit

Six Degrees Records

04.01.2018 | Etiopská zpěvačka a skladatelka Meklit Hadero dala na radu věhlasného vibrafonisty Mulatu Astatkeho aby okolo etiojazzu nechodila jako kolem svaté relikvie a pustila se do moderních inovací.

"Jsi umělec, je to tvoje práce," upozornil ji otec etiojazzu.  Starším by se mělo naslouchat, proto se Meklit poprvé odvážila natěsno propojit etiopskou hudbu, americký jazz, pop, soul a vlastní životní příběh. Výrazně ji pomohl kamarád z platformy TED, producent Dan Wilson, držitel Grammy za nahrávky Adele, Dixie Chicks a Taylor Swift.

Meklit Hadero se narodila v Etiopii, odkud s rodiči utekla před diktaturou Mengistu Haile Mariama, který v letech 1974-1991 s využitím hrůzného komunistického teroru a masového vraždění proměnil Etiopii v území lidského neštěstí. Ve Spojených státech vystudovala politické vědy a po přestěhování do San Franciska propadla jazzové hudbě. Spolupracuje s neziskovými humanitními organizacemi a s egyptským etnomuzikologem Minem Girgis založila unikátní mezinárodní The Nile Project: ansámbl hudebníků z jedenácti afrických zemí spojených s životadárnou východoafrickou řekou.

Do Etiopie později Meklit Hadero zajížděla vystupovat s jazzovou skupinou a po jednom koncertu za ní přišel Mulatu Astatke s radou měnící  zpěvaččin pohled na vlastní tvorbu.

"Představte si spojení Michael Jackson a Aster Aweke, Prince a Mahmúd Ahmed, Mulatu Astatke a John Coltrane. V Státech jsem vyrostla na poslechu jak etiopské, tak americké hudby a teď hodlám dokázat, že mají nejen hodně společného, dokážou se ideálně sladit," naznačila zpěvačka klíč k poslechu alba, uvádějící za svůj největší vzor Ninu Simone a tvrdící, že pokud chcete porozumět etiojazzu, musíte přijmout za fakt, že jazz představuje globální fenomén a i rytmicky a harmonicky složitá hudba dokáže znít přístupně. Dokázáno osobním manifestem: skladbou I Want To Sing For Them All.

Producent Dan Wilson vedle stabilního zpěvaččina jazzového kvartetu zapojil do natáčení světově proslulé muzikanty z neworleánské kapely Preservation Hall Jazz Band a respektovaného houslistu Andrewa Birda: sólujícího i souznícího s hráčem na tradiční jednostrunné etiopské housle masenko. Výrazným kořením skladeb se totiž stali hudebníci s etiopské diaspory.

(Český rozhlas)

Six Degrees Records