Sufi Spirit (2017)

RocQawali

Riverboat Records

19.09.2017 | Když fenomenální pákistánský zpěvák Nusrat Fateh Ali Khan představil světu hudební styl qawwali ze súfijských svatyní, šokoval hned dvakrát: zatímco západní posluchači přišli poprvé do kontaktu s tak mystickým tranzem, tradicionalisté si trhali vlasy nad jeho propojení s elektronikou. Zpěvák Ejaz Sher Ali překvapuje neméně: spojil se s dánskou rockovou skupinou RocQawali.

Qawwali je hudební forma súfismu, mystické odnože islámu, usilující o navázání kontaktu a splynutí s bohem skrze extatické hudební vytržení. Říká se, že qawwali vám vlétne do mozku, projde páteří a exploduje v nohách, bez šance se bránit pulsujícím tranzovních rytmům, zvuku harmonia, mocnému tleskání rukou a chórusu mužských hlasů doprovodné skupiny, nazývané party. Tu po boku pákistánského zpěváka a hráče na harmonium Ejaz Shera Aliho nahradila dánská rocková skupina, účinek posvátných i aktuálních textů a milostných veršů perských básníků tím ale nepozbývají účinku. Například ve skladbě I'll Allah s verši udělujícími posluchačům požehnání od básníka, spisovatele, filosofa a "duchovního otce Pákistánu" Dr. Allama Muhammada Iqbala, který zemřel v roce 1938.

Těžkotonážní rocková skupina RocQawali a jedinečný zpěvák se při hledání extáze sjednotili i díky improvizačnímu způsobu natáčení, kdy se jako v tradičním qawwali vše podřídilo vedení zpěvákova hlasu a produkci Marka Howarda. Slavný a vyhledávaný Kanaďan v minulosti natáčel s Bobem Dylanem, U2, Tomem Waitsem nebo Peterem Gabrielem, který na svém labelu Real World a festivalu Womad kdysi uvedl na západní scénu Nusrata Fateh Ali Khana.

Zpěvák Ejaz Sher Ali je synem velkého pákistánského qawwali Ustada Sher Aliho, se kterým vystupoval od šesti let. S moderní hudbou už má z předchozích alb zkušenosti, s evropskou rockovou skupinou se ale spojil poprvé. Tak trochu ze zištných důvodů: přilákat k starobylému stylu mladou generaci a vyzvat nové zpěvácké talenty k podobně odvážnému kroku.

Riverboat Records