World Music - Malý průvodce světem world music

Shadows (2016)

O’Hooley & Tidow

No Masters

05.07.2017 | Když v roce 2013 získaly zpěvačka Heidi Tidow s klavíristkou Belindou O´Hooley nominaci na BBC Folk Awards, začalo být zřejmé, že konzervativci v anketě nadobro přišli o vlivný hlas.


Vůbec to nemělo nic společného s podporou dvou lesbiček v mužských oblecích nebo snad s anglickému folku cizí queer tématikou, kterou se duo stejně nikdy nezaobíralo - údiv přicházel s hudbou: složitě aranžovanou a propracovanou, s bohatým doprovodem netradičních nástrojů, rockovým tahem a názorovým mixem anarchie, jízlivosti a ženské zranitelnosti. Což samozřejmě vedlo k otázkám: hrají vůbec ještě anglický folk a patří do něho neoklasický klavír? Zbytečným při pohledu na další, podobně až nepatřičná jména ankety: skupina Lau nebo dvojice Hannah James & Sam Sweeney.

Nedávno se po dlouholetém vztahu vzaly, Belinda přešla na klavír Steinway a s Heidi se jim od folkařky Kathryn Williams dostalo svatební písně Small, Big Love - jediné na albu snadno čitelné, protože plně pod kontrolou něžného milostného vyznání. Dál musíte mít načteno z historie, případně přijmout úhel pohledu dvojice i její zarputilost komentovat současnost skrze temné stíny minulosti. Opět posloucháme "trestuhodně zapomínané" příběhy silných a inspirativních žen a s rockovou skladbou Made in England dokonce potvrzení, jak už dva roky nazpět Belinda s Heidi vycítily, že se v Anglii schyluje k brexitovému průšvihu. Ironie se v ní dá krájet: kebabem a kari spokojeně přecpaní britští nacionalisté a populističtí pravičáci odmítají nebezpečnou imigraci a žádají odchod z EU.

Reapers pak v takové sestavě zní jako temný, postrockový, zintenzivňující se depresivní noční sen: a proč by ne, zpívá se v ní o zneužívání dětí kněžími. Další úder na solar - klavírní The Dark Rolling Sea - je přepracovaná verze skladby Why Did I Leave Thee z loňského kompilačního alba The Ballads of Child Migration, už několikáté reakce folkařů na jednu z nejotřesnějších kapitol britských dějin: vládou a církví řízeného bezcitného posílání malých sirotků a opuštěných dětí ( často násilně odebraných rodičům)  do zemí Commonwealthu. Do roku 1960 údajně okolo sto třiceti tisíc...

The Pixie zní slavnostně, cítíme i patos, příčina je však zřejmá: po smrti věhlasných učitelů v zákopech 1. světové války, se role vyučující v čistě mužském národním tanci morris ujala na přání sběratele Cecila Sharpa Daisy Daking řečená Pixies. Tři roky působila na francouzské a německé frontě, kde depresemi zdecimovaným vojákům  pomáhala alespoň tancem přežívat strašlivou dobu. Málem do "ABBA rozpustilosti" vyjetá Beryl vyzdvihuje "ženu z farmy"  Beryl Burton, největší cyklistickou britskou šampionku všech dob a několikanásobnou mistryni světa, trvající po celou kariéru na amatérském statutu.

Skladby Blanket a The Needle and the Hand  obnažují utrpení a osobní bolest, končí ale nadějí: mezi osiřelými sluními mláďaty v Keni a nelehkým dětstvím Heidi Tidow sice zprvu souvislost nenajdeme, vyraší postupně, nicméně s přesvědčením, že i z té nejvíc bezvýchodiskové situace se dá nalézt cesta. 

No Masters

Jiří Moravčík

Odkaz na Myspace.comWWW odkaz

Zpět