Mogoya (2017)

Oumou Sangaré

No Format

03.09.2017 | Obdivovaná zpěvačka na albu vzkazuje mladým Malijčanům: "Nezabíjejte se, protože utrpení a bolest patří k životu."

Opustila věrného vydavatele a na albu Mogoya poprvé vsadila na poprockový produkční tým, představující Oumou v neodvážnější zvukové podobě její bezmála třicetileté kariéry: na elektroniku totiž v minulosti nikdy moc nedala.

K odmítnutí stárnout se svým publikem ji vede závazek nesmírně vlivné ženské mluvčí. Během osmileté natáčecí pauzy se v Mali také výrazně změnily poměry a tím pádem i zpěvaččiny apelační priority. Z osobitého feminismu neubírá, dál trvá na právech žen na svobodné rozhodnutí jak se svým životem naloží, zato zcela nově otevírá téma stoupajících sebevražd mladých, odrazuje od emigrace a varuje před cílenými fámami a nebezpečnými dezinformacemi. Naštvaná je i z politiky, války a náboženského extremismu - nedivme se tedy názvu alba: Lidé dneška.

Oumou Sangaré patří mezi nejúspěšnější byznysmanky v zemi. Vede luxusní hotel, provozuje zemědělské farmy a s Číňany vyrábí automobily značky Oum Sang montované v Mali. A pak jde a káže lidu, řeknete si, takové dobře známe a víme, jak to s nimi dopadá. Myslete si o tom co chcete, tak to ale v Mali chodí: bohatství a sláva se tu odpouštějí, v očích Malijčanů zvyšují váš respekt a proto vám naslouchají. Oumou nepochází z kasty griotů, historicky spojených s panovníky a stále častěji zdiskreditovaných lísáním se k mecenášům, přišla z regionu Wassoulou, proslulého loveckou hudbou a od 90. let drzými, společenskými názory šokujícími zpěvačkami, dodnes, pomyslně řečeno, vedenými Oumou.

Její spojení s labelem World Circuit se zdálo být nezpřetrhatelné, to ale zpěvačka ještě horovala pro akustičtější formu. S nárůstem ožehavějších témat a  potřebou oslovit mladší publikum výrazněji současnou hudbou se podobně jako senegalský zpěvák Cheikh Lô rozhodla pro spolupráci se švédským producentem Andrewem Youngem a francouzským labelem No Format! uvádějícím do Evropy přesahovou africkou hudbu pod heslem „člověk nikdy dopředu neví, do jaké hudby se zamiluje". Pařížské produkční trio ALBERT (Vincent Taeger, Vincent Taurelle a Ludovic Bruni) se zkušenostmi od Franz Ferdinand a Becka  dostalo od Oumou pokyn: "Chlapci, jděte do toho." Aby nad výsledkem obdivně spráskla ruce: "Co to sakra je?"

Zatímco zůstává zakořeněná v tradicích Wassoulou a afrofunkový tep alba určují harfa kamalengoni s vynikajícím kytaristou Guimba Kouyaté, mohutný hlas Oumou tentokrát podporují ještě syntezátory, hammondky, reverby  a otevřenost výzvám moderního plastického zvuku. Intenzivně strhujícího a ve dvou skladbách s hostujícím bubeníkem Tony Allenem, zvlášť ve skladbě Yere Faga oslovující mládež:  "Nezabíjejte se, protože utrpení a bolest patří k životu."