Djeli (2016)

Ba Cissoko

Cristal Records

16.12.2016 | Hráč na koru z Guineje po sobě pojmenoval skupinu, která v západní Africe způsobila kdysi pořádný rozruch: griotskou harfu totiž napojila na wah wah pedály a rockery oblíbený zesilovač Marshall.

Spoluhráč Sekou Kouyate si za to vysloužil přezdívku Jimi Hendrix z Afriky. Bratranci se před nedávnem rozešli: Kouyate vytvořil úspěšnou dvojici s americkým kytaristou a raperem Joe Driscollem a Ba Cissoko afrofunkový zvuk skupiny zpestřil dechovou sekcí a elektrickou kytarou. Nové album nazval Djeli, což v jazyce Mandinků znamená griot.

Skupina Ba Cissoko od 90. let proslula zajímavým a rytmicky strhujícím crossoverem griotské tradice a moderních prvků cíleným na multietnické publikum západní Afriky, a jak se po jejich prvních koncertech v Evropě ukázalo, zabírajícím i na západní posluchače, české z toho nevyjímaje.  Do Francie skupinu poprvé přivezl slavný francouzský producent Christian Mousset. "Ba Cissoko byli víc funky než kterákoliv jiná kapela z Guineje používající tradiční nástroje. Věděl, že se jim dostalo potřebného griotského základu a brzy poznal, že mají schopnost otevřít se i jiným stylům,“ řekl tehdy Musset

Ba Cissoko se nakonec natrvalo usídlil v Marseille a spolupracoval s festivalem Nuits Métis, jehož ředitel Marc Ambrogiani produkoval nové album Djeli. Považuje totiž Ba Cissoko za osobnost mnoha talentů a protože filosofie jeho festivalu stojí na vzájemné hudební výměně, podporované iniciací mnoha ojedinělých multikulturních projektů, myšlenka Ba Cissoko zanést do griotské tradice nečekané prvky mu přišla jako dobrý nápad.  Například rozhodnutí Ba Cissoko hrát na albu Djeli víc než na koru na kamalengoni, harfu z historického regionu Wassoulou, spojenou s tajemným loveckým bratrstvem a jednou z nejstarších afrických hudebních forem. O to větší prostor mohl dostat mladý Karamoko Bangoura, žák jednoho z největších žijících guinejských hráčů na koru M’bady Kouyatého, u kterého se vyučil také Ba Cissoko.

Ten vedle kamalengoni preferuje i kytaru a zpěv v mnoha západoafrických dialektech.  Ve skladbě C'est pas facile pak francouzsky varuje Afričany, kteří mají v úmyslu doma prodat veškerý majetek a vydat se do Evropy za vidinou snadnějšího života.  "Realita je docela jiná, zůstaňte doma," zpívá Ba Cissoko.

Cristal Records